قهرمان هاي ایرانی بر بام قهرمانی قاره کهن؛خط و نشان برای لندن
تاریخ : سه شنبه 12 ارديبهشت 1391
نویسنده : میلاد اصغریان

مردان افتخارآفرین وزنه برداری ایران در دسته فوق سنگین با کسب مدال‌های طلا و نقره دسته 105+ کیلوگرم مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا، اسباب قهرمانی تیم ملی وزنه برداری کشورمان در کره جنوبی را فراهم کردند.تا شاگردان باقری پس از 9 سال عنوان ارزشمند قهرمانی آسیا را برای ایران تکرار کنند تا پولادمردان ایرانی بر فراز قله وزنه برداری قاره کهن با اقتدار بایستند.

در شرایطی که رقابت نزدیک و میلیمتری تیم ملی وزنه برداری ایران و کره جنوبی برای قهرمان شدن در آسیا، به آخرین حرکت دوضرب وزنه بردار کره ای رسیده بود، سانگ گان جون وزنه 250 کیلویی را انداخت تا تیم ملی وزنه برداری کشورمان تنها با یک امتیاز برتری نسبت به کره جنوبی و با امتیاز 501، پس از 9 سال قهرمان آسیا شود.

صبح امروز با شروع رقابت وزنه برداران فوق سنگین در محل برگزاری این دوره از رقابت‌ها بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی تلاش خود را برای افتخارآفرینی رو تخته آغاز کردند که در در پایان رقابت‌های حرکت یکضرب دسته 105+ کیلوگرم مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی مدال‌های طلا و برنز را از آن خود کردند و وزنه بردار کره‌ای هم به مدال نقره رسید.



بهداد سلیمی در حالی با مهار وزنه 206 کیلوگرم، یک بار دیگر در دسته فوق سنگین آقایی کرد که تا قبل از روی تخته آمدن او، رقابت نزدیک و فشرده سجاد انوشیروانی و سانگ گان جون از کره جنوبی، همه حاضران در سالن را تحت تاثیر قرار داده بود.

وزنه بردار کره‌ای با انتخاب وزنه 180 زودتر از سجاد انوشیروانی روی تخته آمد و به راحتی این وزنه را بالای سر برد. پس از او شیه چیه چن از چین تایپه در آخرین حرکت خود وزنه 181 را بالای سر برد. اوتا کازومی از ژآپن هم برای آخرین حرکت یکضرب خود درخواست وزنه 187 را کرد اما نتوانست آن را بالای سر ببرد تا نوبت به اولین نماینده سنگین وزن کشورمان برسد. سجاد که در مسابقات جهانی پاریس با انتخاب وزنه 193 کار خود را شروع کرده بود، در کره جنوبی پشت وزنه 188 قرار گرفت و به راحتی آن را مهار کرد.

پس از آن وزنه بردار کره‌ای برای مهار وزنه 190 روی تخته آمد و این بار هم 3 چراغ سفید از داوران گرفت تا سجاد انوشیروانی مصمم تر از قبل برای مهار وزنه 193 روی تخته بیاید. وزنه بردار اردبیلی تیم ملی در حرکت دوم خود نیز موفق عمل کرد، اما انتخاب وزنه 200 از سوی وزنه بردار کره ای تا حدودی معادلات را تغییر داد.

قبل از آنکه سجاد انوشیروانی برای آخرین حرکت خود روی تخته بیاید، بهداد سلیمی، در اولین حرکتش پشت وزنه 196 کیلوگرمی ایستاد و آن را بالای سر برد. وزنه انتخابی کادر فنی برای سومین فرصت انوشیروانی هم همین وزنه بود اما او نتوانست آن را بالای سر ببرد. ناکامی سجاد در مهار این وزنه در حالی بود که وزنه بردار کره‌ای در سومین حرکت خود نیز موفق عمل کرد و با مهار وزنه 200، مدال نقره این حرکت را برای خود مسجل کرد.در ادامه بهداد سلیمی دو بار دیگر روی تخته آمد و با بالای سر نگه داشتن وزنه های 201 و 206 کیلوگرم، مدال طلای حرکت یکضرب را به دست آورد.

اما در حرکت دو ضرب این رقابت‌ها، انوشيرواني در حركت دو ضرب وزنه‌هاي 223 و 231 را بالاي سر برد و براي وزنه سوم درخواست 232 داد، اما سانگ گوئن كره‌اي كه در حركت اول وزنه‌ 220 را بالاي سر برده بود، موقتا در حركت دوضرب وزنه‌ سنگين 241 را پيشنهاد داد تا بتواند عنوان دومي‌اش را تثبيت كند. انوشيرواني هم وزنه درخواستي‌اش را بالاتر برد تا هم شانس مدال نقره را از دست ندهد و هم فرصت استراحت بيشتري داشته باشد. در ادامه چندبار وزنه‌هاي پيشنهادي تغيير پيدا كرد و سانگ گوئن 237 كيلوگرم را پيشنهاد داد و آن را بالاي سر برد. انوشيرواني هم يك كيلوگرم بالاتر درخواست داد و كارش را با 238 كيلوگرم به پايان برد.

حركت سوم سانگ گوئن تكليف قهرمان رقابت‌ها را مشخص كرد. وزنه بردار كره‌اي كه در حركت دوم ازپس مهار وزنه 237 كيلوگرمي برآمده بود، درخواست وزنه 245 كيلوگرمي داد تا پس از بهداد سليمي حركت سوم را انجام دهد. با بالا رفتن وزنه پيشنهاد سليمي، سانگ گوئن هم در كورس رقابت 250 كيلوگرم را پيشنهاد داد اما نتوانست آن را بالاي سر ببرد. به اين ترتيب نشان نقره دوضرب به انوشيرواني رسيد و ايران عنوان قهرماني را به دست آورد. در ادامه حركت دوضرب سليمي كه قهرماني‌اش قطعي شده بود، نتوانست وزنه 260 را بالاي سر ببرد و با همان 245 كيلوگرم به كار خود پايان داد.

طلای یک ضرب، تنها پاداش نصیرشلال

دیروز نیز نواب نصیرشلال که در حرکت یکضرب دسته 105 کیلوگرم مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا با اقتدار به مدال طلا رسیده بود، در حرکت دوضرب از گردونه رقابتها کنار رفت تا ضمن از دست دادن 2 مدال حرکت دوضرب و مجموع، معادلات قهرمانی را برای تیم ملی وزنه برداری کشورمان پیچیده کند.

نصیرشلال که کمتر از یک ماه پیش و در جریان رکوردگیری تیم ملی با مهار وزنه 236 کیلوگرم در دوضرب، بارقه ای از امید را در میان علاقه مندان به وزنه برداری ایجاد کرده بود، دقایقی پیش و در جریان چهل و سومین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا 3 بار متوالی در مهار وزنه 225 کیلوگرمی ناموفق عمل کرد تا در میان ناباوری از رسیدن به مدال طلا دوضرب و مجموع این حرکت باز بماند.

در پایان رقابتهای دسته 105 کیلوگرم روسلان نورودینوف از با مهار وزنه 220 کیلوگرم در دوضرب، در عین ناباوری با مجموع 404 کیلوگرم مدال های طلای دوضرب و مجموع را از آن خود کرد و وزنه برداری از سوریه و ازبک با رکوردهای مجموع 375 و 362 کیلوگرم به مدال های نقره و برنز مجمع دست یافتند.نواب نصیرشلال هم با کسب طلای یک ضربی که با مهار وزنه 187 به دست آورده بود به کار خود خاتمه داد.

شش طلا و نقره دسته 85 کیلوگرم آسیا بر سینه سهراب مرادی و کیانوش رستمی

در پایان رقابتهای دسته 85 کیلوگرم قهرمانی آسیا نیز سهراب مرادی با 2 طلا و یک نقره و کیانوش رستمی با یک طلا و دو نقره، برای کاروان وزنه برداری کشورمان افتخارآفرینی کردند.سهراب مرادی و کیانوش رستمی با اقتدار هر 6 مدال طلا و نقره وزن 85 کیلوگرم مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا را از آن خود کردند.

پس از کسب مدالهای طلا و نقره حرکت یکضرب دسته 85 کیلوگرم، در حرکت دوضرب نیز رقابت اصلی میان کیانوش رستمی و سهراب مرادی بود. کیانوش که تا حدودی از ناحیه زانو با آسیب دیدگی روبروست با انتخاب وزنه 201 کار خود را شروع کرد. به عبارتی کادر فنی در مورد او ریسک نکرد و البته نتیجه اش را هم گرفت. کیانوش وزنه 201 کیلوگرمی را به آسانی بالای سر برد تا خیالش از بابت کسب مدال مجموع راحت شود. در ادامه جائه یوک سا از کره جنوبی و صفا الجمیلی از عراق با مهار وزنه های 203 کیلوگرمی بالاتر از کیانوش ایستادند، اما دیگر فرصتی برای افزایش رکورد نداشتند تا همه نگاه ها متوجه دو وزنه بردار ایرانی باشد.



سهراب مرادی در اولین حرکت به سراغ وزنه 210 رفت و با موفقیت آن را بالای سر برد. اهمیت مهار این وزنه با ارزش آن هم در همان حرکت نخست بسیار بالا بود چراکه همین چند ماه پیش و در مسابقات جهانی پاریس، به غیر از کیانوش رستمی هیچ یک از قهرمانان مطرح دنیا نتوانستند پس از 3 بار حرکت به حدنصاب 210 کیلوگرم برسند.

پس از مهار وزنه 210 توسط سهراب مرادی نوبت به کیانوش رستمی رسید که با وزنه 211 کیلویی دست و پنجه نرم کند. کیانوش که در مسابقات جهانی پاریس با مهار وزنه 210 قهرمان جهان شده بود، این بار وزنه 211 را بالای سر برد تا ضمن شکستن رکورد شخصی خود بالاتر از سهراب مرادی قرار بگیرد. البته این پایان کار نبود چراکه هر دو وزنه بردار کشورمان یک وزنه 216 کیلویی را هم پیش روی خود داشتند؛ وزنه ای که رکورد ایران بود.

مرادی در حرکت دوم خود نتوانست این وزنه را مهار کند. کیانوش رستمی هم در آخرین حرکت خود در بالای سر بردن این وزنه ناموفق عمل کرد تا مرادی در آخرین حرکت رقابتهای دسته 85 کیلوگرم قهرمانی آسیا یک بار دیگر شانس خود را برای مهار این وزنه و کسب مدال طلا امتحان کند.

مرادی این وزنه را بالای سر برد و ضمن شکتن رکوردهای شخصی خود و رکورد دوضرب ایران، مدال های طلای دوضرب و مجموع را هم از آن خود کرد.به این ترتیب در پایان رقابتهای دسته 85 کیلوگرم قهرمانی آسیا سهراب مرادی با 2 طلا و یک نقره و کیانوش رستمی با یک طلا و دو نقره، یک روز خوب را برای کاروان وزنه برداری ایران رقم زدند.

یک طلا و دو برنز؛ حاصل تلاش بهروزی و رضائیان

در پایان رقابتهای دسته 69 کیلوگرم مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا در کره جنوبی نیز سجاد بهروزی در حالی با رکورد مجموع 323 کیلوگرم مدال برنز مجموع را از آن خود کرد که تنها یک کیلوگرم با کسب مدال طلای این حرکت فاصله داشت.

بهروزی که در حرکت یکضرب با مهار وزنه 148 کیلوگرم، ضمن کسب مدال طلا، 4 کیلوگرم از نزدیک ترین رقیبش فاصله گرفته بود، در دوضرب پس از مهار وزنه 175 کیلوگرم، دو بار در مهار وزنه 180 ناموفق عمل کرد تا ضمن از دست دادن مدال این حرکت، شانس کسب مدال طلای مجموع را هم از دست بدهد و روی سکوی سوم قرار بگیرد.

دیگر وزنه بردار کشورمان، مرتضی رضائیان در دوضرب عملکردی بهتر از بهروزی داشت و پس از مهار وزنه های 171 و 177، مدال برنز حرکت دوضرب خود را مسجل کرد. رضائیان برای حرکت سوم خود پشت وزنه 184 کیلوگرم قرار گرفت. او در صورت بالای سر بردن این وزنه، ضمن شکستن رکورد 12 ساله ایران که با 182 کیلوگرم در اختیار جواد خوشدل قرار دارد، می توانست مدال طلای دوضرب و مجموع رقابتهای این دسته را نیز از آن خود کند، اما این اتفاق نیافتاد تا پایان تلاش دو وزنه بردار 69 کیلویی کشورمان کسب یک مدال طلای یکضرب و یک مدال برنز مجموع از سوی سجاد بهروزی و یک مدال برنز دوضرب از سوی مرتضی رضائیان باشد. بهروزی با رکورد مجموع 323 و رضائیان با رکورد مجموع 318 به کار خود پایان دادند.

در این وزن دو وزنه بردار چینی در حالی با حدنصاب مجموع 324 گیلوگرم مدالهای طلا و نقره مجموع را به دست آوردند که وزن بدنشان از سجاد بهروزی بیشتر بود و این وزنه بردار کشورمان با یک کلیوگرم رکورد بیشتر می توانست بالاتر از آنها روی سکوی قهرمانی بایستد.
  منبع: رجا نيوز



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: ورزش امروز , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید